Nightwish Sibeliuksen rinnalle kunniagalleriaan

Musiikkimuseo Fame on perustanut yhteistyössä musiikkialan organisaatioiden kanssa Suomen musiikille oman kunniagallerian, jota täydennettiin perjantaina julkistamalla sinfonisella metallimusiikillaan maailmanvalloituksen tehnyt Nightwish-yhtye gallerian uutena jäsenenä. Kunniataulun otti vastaan yhtyeen johtohahmo Tuomas Holopainen Helsingin Kirjamessuilla.

Kansainvälisesti eniten myyneen suomalaisyhtyeen mainetekoihin kuuluu mm. Lontoon Wembleyn loppuunmyyty konsertti 2015. Kotimaan arvostuksesta kertovat omaa kieltään ennätykselliset 15 Emma-palkintoa.

Suomen musiikin Hall of Fame -valintakomitea julkaisi kymmenen ensimmäisistä neljästätoista nimetystä suomalaisen musiikin legendasta jo lokakuun alussa Kansallismuseossa. Ensimmäisessä aallossa olivat mukana oopperalaulaja Aino Ackté, viihdeorkesteri Dallapé, sanoittaja Reino Helismaa, pelimanni Konsta Jylhä, iskelmälaulaja Katri Helena, säveltäjä Toivo Kärki, kansantaiteilija Juice Leskinen, iskelmälaulaja Georg Malmstén, säveltäjä Jean Sibelius ja iskelmälaulaja Olavi Virta. Nightwishin jälkeen loput kolme valittua kerrotaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Kunniagalleriaa täydennetään myöhemmin vuosittain suomalaisen musiikin sankareilla.

Rakenteilla oleva moderni Musiikkimuseo Fame avaa ovensa vuoden kuluttua Pasilan aseman yhteyteen valmistuvan kauppa- ja elämyskeskus Triplan yhtenä kohokohtana. Musiikin kunniagalleria sykkii museon sydämessä antaen suomalaisen musiikin historiaan nykyteknologian keinoin paneutuvalle kokonaisuudelle poikkeuksellista elinvoimaa.

Virtuaalinen todellisuus luo vierailijoille ainutlaatuisia interaktiivisia musiikkielämyksiä. Museokokemusta täydentää myös monipuolinen teemaravintola, joka aukeaa terasseineen uudelle siltabulevardille.

VALINNAT OSAKEANNIN VAUHDITTAJINA

Suomen musiikin kunniagallerian ensimmäiset nimitykset vauhdittavat Musiikkimuseo Famen lokakuun alussa käynnistynyttä ja vielä viikon jatkuvaa osakeantia. Rahoituskierroksella haetaan osakkaita kaupallisin tavoittein operoivalle modernille museolle, jonka toimintaa pönkittävät myös useat yhteistyökumppanit.

Musiikkimuseo houkuttelee vieraikseen kaikkia musiikin ystäviä kotimaan ohella myös ulkomailta. Museokonsepti nykyaikaisine äänentoisto- ja tietokonesimulaatiotekniikkoineen on kokonaisuudessaan suomalainen innovaatio, joka toimii myös vientituotteena kansainvälisille markkinoille.

Suomen kansallismuseo ja Helsingin kaupunginmuseo ovat sitoutuneet vahvasti hankkeeseen, mikä takaa museoalan huippuosaamisen sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa.

Musiikkimuseo on houkutellut lisäksi kumppaneikseen joukon kaupallisia toimijoita, jotka ovat L-Fashion Group (Luhta, Aleksi13, Top Sport ja Your Face) pääyhteistyökumppanina sekä muina yhteistyökumppaneina Bauer Media (radioasemat, mainonta ja sisällöt), Grano/Grano Diesel (mainonta ja painotuotteet), Kanresta (ravintolapalvelut), Lexia (lakiasiat), Lippupiste (pääsylippujen myynti), Securitas (turvapalvelut) ja Sponsor Insight (tutkimuspalvelut). Hankkeen teknologiakumppaneita ovat puolestaan Bright Group (AV), Genelec (audio- ja ääniteknologia) ja TeaTime Research (VR-teknologia).

 

Lisätietoja:

Jukka Suomela, viestintäjohtaja, Musiikkimuseo Fame, 0400 617761, jukka.suomela@musiikkimuseofame.fi

Jere Jäppinen, sisältöjohtaja, Musiikkimuseo Fame,050 325 5440, jere.jappinen@hel.fi

Mikko Vanni, hallituksen puheenjohtaja, Musiikkimuseo Fame, 0400 422751, mikko.vanni@fmhof.fi